Liebherr D936 LA6 – 10-litrowa jednostka do zadań specjalnych
W dzisiejszym wpisie zaglądamy do wnętrza potężnego, 10-litrowego silnika Liebherr D936 LA6, który znajduje zastosowanie m.in. w dźwigach samojezdnych, ładowarkach i koparkach. To kolejna konstrukcja, która pokazuje, że nie tylko małe jest piękne – duże silniki również potrafią zaskakiwać swoją funkcjonalnością, wytrzymałością i przemyślaną budową.
Charakterystyka silnika D936 LA6 – gdzie się go stosuje?
Silnik D936 LA6 to jednostka stworzona z myślą o ciężkim sprzęcie budowlanym i dźwigowym. Jego konstrukcja została przystosowana do pracy w warunkach dużych obciążeń:
- Pojemność: 10,5 litra
- Zakres mocy: od 200 do 320 kW (ok. 435 KM)
- Obroty maksymalne: ok. 2000 rpm
- Zastosowanie: dźwigi samojezdne, koparki, ładowarki, sprzęt ciężki
Wersja zaprezentowana w filmie pochodzi właśnie z dźwigu – stąd charakterystyczna płaska misa olejowa i obecność kompresora.
Układ rozrządu na kołach zębatych – solidność i precyzja
Jak przystało na sprzęt klasy heavy-duty, silnik D936 korzysta z rozrządu opartego na kołach zębatych. Zastosowano je zarówno do sterowania zaworami (rozrząd tylny), jak i do napędu dodatkowych elementów:
- Pompa hydrauliczna
- Pompa wody
- Kompresor (w wersji dźwigowej)
Taki układ gwarantuje trwałość i niezawodność nawet przy długotrwałym obciążeniu.
Zasilanie i turbosprężarka – klasyka z mocą
Silnik wykorzystuje prosty układ zasilania z pojedynczymi pompkami paliwowymi i cewkami. W prezentowanej jednostce zastosowano turbinę wspieraną intercoolerem, co zapewnia odpowiednie chłodzenie powietrza doładowującego. To pozwala na zwiększenie ilości powietrza w cylindrach, a co za tym idzie – także paliwa, co przekłada się na wyższą moc i efektywność pracy.
D936 w wersji dźwigowej – co go wyróżnia?
Oprócz płaskiej misy olejowej, model D936 LA6 w wersji dźwigowej wyposażony jest w:
- Inną obudowę koła zamachowego
- Specjalny system ZBS, niedostępny w silnikach montowanych w koparkach czy ładowarkach
- Mokrą tuleję cylindrową, która lepiej radzi sobie z dużym obciążeniem i wysoką temperaturą pracy
To wszystko sprawia, że silnik ten idealnie sprawdza się w sprzęcie o wysokim stopniu eksploatacji.
Liebherr – niemiecka precyzja w ciężkim wydaniu
Marka Liebherr, założona w 1949 roku przez Hansa Liebherra w Niemczech, a dziś mająca siedzibę w Szwajcarii, słynie z produkcji niezawodnych maszyn budowlanych i jednostek napędowych. D936 to kolejny dowód na to, że niemiecka myśl techniczna wciąż ma się dobrze – szczególnie tam, gdzie potrzebna jest moc, niezawodność i prostota serwisowania.
Szukasz części do silników Liebherr?
W naszym sklepie internetowym znajdziesz wszystkie części potrzebne do naprawy lub odbudowy silników Liebherr D936 LA6 i innych modeli:
- zestawy naprawcze,
- pompy, tłoki, tuleje, turbosprężarki,
- uszczelnienia i elementy osprzętu.
Sprawdź naszą ofertę na www.wibako.pl
Zobacz film z prezentacją silnika
Zajrzyj do środka silnika D936 LA6 i przekonaj się, jak wygląda jednostka z dźwigu od podszewki.
Oglądaj teraz: https://www.youtube.com/watch?v=ImrOVSTdTfU