W świecie nowoczesnych, skomplikowanych silników pełnych elektroniki, są jeszcze perełki, które przypominają, że prostota i niezawodność wciąż mają swoją wartość. Jednym z takich przykładów jest silnik Deutz BF4M1012 – klasyczna konstrukcja, która zyskała uznanie na całym świecie.
Historia i rodowód marki Deutz
Deutz to producent z tradycją sięgającą drugiej połowy XIX wieku. Firma od dekad wyznacza standardy w projektowaniu silników – zarówno tych wykorzystywanych w transporcie drogowym, jak i maszynach off-highway. Seria 1012 to kontynuacja legendarnej linii, która zaczęła się od serii 912 i 913 – chłodzonych powietrzem, dziś już odchodzących do lamusa. W serii 1012 Deutz wprowadził chłodzenie cieczą oraz bardziej zaawansowane rozwiązania, wciąż jednak zachowując mechaniczne serce i duszę silnika.
Konstrukcja silnika BF4M1012 – konkret bez fajerwerków
Prezentowany silnik to czterocylindrowa jednostka z turbodoładowaniem, chłodzona cieczą, z klasycznym blokiem typu monoblok. Głowica ośmiozaworowa, po dwa zawory na cylinder. Rozrząd umieszczony w bloku, napędzany poprzez popychacze i szklanki – jak w dawnych, sprawdzonych konstrukcjach.
Najciekawszym elementem jest jednak układ wtrysku paliwa – w pełni mechaniczny. Każdy cylinder ma własną pompkę zasilaną poprzez mechaniczny regulator obrotów. Wtrysk bezpośredni, z czasem wtrysku sterowanym przez krzywki na wałku rozrządu. Nie ma tutaj ani jednego elektronicznego czujnika położenia wału czy wałka rozrządu.
Turbina, chłodzenie i rozrząd zaskakują...
Turbosprężarka również jest skrajnie prosta – żadnych zaworów upustowych, zmiennej geometrii czy nowinek. Tylko zimna i ciepła strona, zasilanie olejem i odpływ. W niektórych wersjach występował intercooler (chłodnica powietrza doładowującego), a sam układ chłodzenia mógł być zintegrowany z silnikiem lub zewnętrzny – w zależności od maszyny.
Ciekawostką jest układ rozrządu – z tyłu silnika, od strony koła zamachowego, a nie z przodu jak w większości jednostek. Z tego układu kół zębatych możliwe było napędzanie nawet trzech dodatkowych odbiorników, np. pomp hydraulicznych, co znacznie zwiększało wszechstronność zastosowania silnika.
Gdzie można spotkać Deutz BF4M1012?
Silnik BF4M1012 znajduje zastosowanie w całym przemyśle – od kruszarek, przez generatory prądu, aż po maszyny budowlane i pojazdy robocze. Dzięki swojej trwałości i niskim kosztom eksploatacyjnym jest chętnie wybierany przez operatorów, którzy cenią niezawodność ponad cyfrowe bajery.
Trwałość i serwis – minimum dla maksymalnej sprawności
Jak każda konstrukcja – wymaga podstawowej obsługi serwisowej: wymiany filtrów, oleju i kontroli układu paliwowego. Odpowiednia eksploatacja pozwala cieszyć się wieloletnią i bezawaryjną pracą. Silniki te osiągały moce od kilkudziesięciu do ponad 100 KM, co czyniło je uniwersalnymi jednostkami napędowymi.
BF4M1012 to przykład inżynierskiego kunsztu, który nie potrzebuje cyfrowych wodotrysków. Mechaniczne, proste, trwałe – to właśnie czyni te silniki wyjątkowymi.
👉 Zobacz nasz film o silniku Deutz BF4M1012 na YouTube